ژن انسان های سالم با طول عمر بالا

ژن انسان های سالم با طول عمر بالا

درباره وب
به ماورای خود نگاهی بیاندازید!

ژن انسان های سالم با طول عمر بالا

تفاوت ژنتیکی
یکی از اصلی‌ترین پرسش‌های این تحقیق گسترده، مشخص کردن این موضوع بود که آیا «سالمندان سالم» از نظر ژنتیکی با دیگر افرادی که به سالخوردگی نمی‌رسند، تفاوت دارند یا آنهایی که دهه‌ی هشتم زندگی را پشت‌سر گذاشته‌اند عمر طولانی خود را مدیون دستاوردهای پزشکی (مانند داروهای کنترل فشار خون و کلسترول) هستند. پژوهشگران برای پاسخ به این پرسش، توالی ژنتیکی ۵۱۱ سالمند سالم را با ۶۸۶ بزرگسال دیگری که ژنوم آنها برای تحقیقات پیشین استخراج شده و برای جمعیت عمومی جهان استاندارد شده‌اند، مقایسه کردند. پژوهشگران متوجه شدند که در گروه سالمندان سالم، خطر ژنتیکی ابتلا به بیماری آلزایمر و گرفتگی دریچه‌های قلب کمتر از گروه دیگر بود؛ اما خطر ژنتیکی ابتلا به دیابت و سرطان در هر دو گروه تقریبا یکسان بود. جالب‌تر این‌است که ده نفر از سالمندان سالم (و هیچ‌یک از افراد گروه بزرگسال) دارای جهشی نادر در ژن «COL25A1» بودند که با پدید آمدن لخته‌های خون در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر ارتباط دارد. البته این یافته ارزش آماری خاصی نداشت و احتمالا به‌خاطر جمعیت کم سالمندان مورد مطالعه خودش را نشان داده است.

سلامت و طول‌عمر
به گفته‌ی دکتر تپل، نتایج این تحقیق به آن معنی است که افراد سالمی که عمر طولانی دارند با افرادی که از مشکلات جسمی وخیم جان سالم به در برده و به سنین بسیار بالا (بالاتر از ۱۰۰ سال) می‌رسند، تفاوت ژنتیکی دارند. «ماریان بیکمن»، اپیدمولوژیست ژنتیکی در مرکز پزشکی دانشگاه «لِندِن» هلند می‌گوید که «سالمندان سالم» به‌طور متوسط سطح سواد بالاتری نسبت به جمعیت عمومی دارند و دانشمندان سا‌ل‌هاست حدس می‌زنند که تحصیلات عالی با طول‌عمر بیشتر مرتبط است. متاسفانه هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت که آیا سالمندان سالم به‌خاطر حفاظت ژنتیکی از افت توانایی‌های شناختی بیشتر عمر می‌کنند، یا آنکه به‌خاطر آگاهی بیشتر از خطر بیماری‌ها و دسترسی بهتر به مراقبت‌ها و پیشگیری‌های پزشکی به سنین بالاتر می‌رسند.

منبع: مجله دانستنیها-چاپ 153


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده :
تاريخ : شنبه 30 آبان 1395 ساعت: 16:9
 کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  تقویت فن بیان  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید